tisdag 22 augusti 2017

PÅ VÄG, ÄNTLIGEN PÅ VÄG

Efter att tillbringat 4 dagar på Elmia mässan i Jönköping (Kabe fyllde 60 år) så har vi nu kommit en bra bit ner i Tyskland. Vi har endast några mil att åka imorgon så åker vi in i Österrike , för vårt första riktiga STOPP (Wien).
I söndags när vi rullade ut från Elmia så öppnades himmelen och vi hade nästan konstant regn ner till campingen i Trelleborg där vi skulle övernatta tills måndag morgon.

Upp tidigt på måndag morgon för att åka till färjeläget för vidare transport till Sassnitz. Det var inga tåg med på färjan, så vi stod i plan 3 där det normalt står tåg. Det var helt ok. Var många husbilar och husvagnar som var på väg över till Tyskland.

När vi kom över vid 12-tiden så var det bara att ställa färden ner mot Lubbenau , vi hade bestämt att vi skulle övernatta där första natten. Men det var inte så enkelt, först stod vi på en ställplats vid tågstation, men det var inte helt optimalt. Många 🚂🚂🚂 körde förbi. Vi åkte till en annan ställplats, där stod det att det var FULLT. Tänkte att då får vi åka in och vända. En riktigt sur tysk kärring kom springande efter hos och viftade med armarna att det var fullt, försökt förklara på engelska att vi hade sett detta och bara skulle in och vända. Hon var sur som ättika och vände på klacken och gick. När jag kört in förstår jag nog vad hon menade, det gick knappt att vända med en cykel där inne.  Men på något märkligt sätt så lyckades vi få vänt en ca 8 meter lång husbil och ut kom vi. Kände att detta var nog helt ok, där hade man inte kunnat släppa en fis utan att grannen trott att det var flyglarm.

Vi åkte vidare till en naturcamping, men även där fick vi nobben. Det var fullt.

Vi tog då beslutet att åka vidare och efter ett antal mil kom vi till ett helt underbart Gasthaus som låg på ett ställe som heter Dollenchen. En trevlig man som ägde stället kom ut och visade oss på plats och hälsade oss välkomna. Vi ställde upp oss och sen gick vi in och åt en härlig middag.

I dag på morgonen så drog vi vidare och efter 45 mil har vi nu stannat på ännu ett Gasthaus nära Passau. Här skall vi övernatta och sen imorgon far vi in i Österrike.

Allt som allt har det gått väldigt bra än så länge. Nu känner vi också att värmen börjar komma.

Vi hörs snart igen

Man kan säga att det har hänt lite på 60 år

Denna trevliga man ägde Gasthaus Stuckatz som vi övernattande måndag till tisdag.

Här stannar vi i natt och här skall vi äta ikväll.